Wat is FPV? – Starten met FPV deel 1

FPV, Tutorial, , , Leave a comment

De introductie

Inhoud

beginnen met fpv racing

Of je nu Instagram, Facebook of een ander willekeurig sociaal medium opent – de kans is groot dat je om de zoveel seconden wel een dronefoto voorbij ziet komen. Dit geldt helemaal als je actief bent in de audiovisuele industrie – en je vriendenlijst gevuld is met filmmakers, fotografen en ga zo maar door.

Ik zelf geniet nog steeds van het extra perspectief wat een drone mij als filmmaker & fotograaf geeft. Dingen zien er soms gewoon écht een stuk beter uit vanuit de lucht. Het opent tevens je ogen voor “het grotere plaatje”. Ineens wordt een lijnenspel wat zich over honderden meters uitstrekt duidelijk (bijvoorbeeld akkers/haarspeldbochten). Iets wat je vanaf de grond niet zo snel opvalt.

Kopen, laden en vliegen

En het starten met het vliegen van drones is kinderlijk eenvoudig. Ik weet het nog goed in 2015, toen ik mijn eerste drone – een tweedehands Phantom 2 – kocht: ik stuurde de drone met klamme handjes de lucht in. Ik rekende erop dat ik de drone binnen no-time weer de grond in zou boren, maar het tegendeel was waar. Het was zeker even wennen, maar de drone bleef zonder moeite in de lucht.

Consumenten drones zitten namelijk bomvol software die ervoor zorgt dat de drone stabiel in de lucht blijft hangen. Verbreekt onverhoopt de verbinding tussen piloot en drone, dan blijft de drone gewoon in de lucht hangen, of vliegt de drone automatisch naar de plek waarvan het is opgestegen. Geen stress dus.

Maar juist omdat het besturen van een drone zo eenvoudig is, zijn er de afgelopen jaren ontzettend veel nieuwe toetreders bijgekomen. Ik weet niet of er officiële cijfers zijn, maar het zou me niets verbazen als inmiddels 1 op de 10 huishoudens een drone in het bezit heeft.

Hey een dronefoto… En nog een. En nog een!
Dit zorgt er tevens voor dat het online medialandschap overspoeld wordt met dronebeelden. Ook de zakelijke markt is aardig verzadigd. Enkel nog volledig gelicenseerde bedrijven/piloten hebben voldoende onderscheidend vermogen om er volledig van te kunnen leven. Voordat je daar bent, moet je eerst al snel €10.000,- tot €15.000,- investeren in licenties en materiaal (en ik vermoed dat dit nog een bescheiden schatting is).
Kom je echter aan met een ROC-L licentie (het instap certificaat) dan heb je nog steeds flink wat concurrentie en heeft de klant genoeg te kiezen.

Mijn kennismaking met FPV

Ongeveer twee jaar geleden zag ik dronebeelden voorbij komen met een totaal andere stijl dan de beelden die ik gewend was. In plaats van hele rustige, stabiele drone beelden was dit ineens heel dynamisch en bovenal snel!
Vooral de snelheid waarmee de drone vloog in combinatie met de camerabewegingen trokken de aandacht. Snelheden van over de 100 km/h waren niet vreemd. Dit gecombineerd met loopings en metersdiepe duiken langs gebouwen en bergtoppen waren compleet nieuw voor me. De maker van de betreffende beelden was Johnny FPV (zie video), bleek achteraf. Een veelgehoorde naam binnen de FPV community – en inmiddels ook daarbuiten. Zeker de moeite waard om een keer op te zoeken op Youtube, net als Mister Steele.

Ik genoot op veilge afstand vanachter mijn laptop van de beelden die deze gasten schoten, maar bleef zelf gewoon trouw aan m’n consumentendrone. Tot een paar weken terug…

 

ACHTERGRONDINFORMATIE

Naam: Danny Vermeulen
Aantal jaren in bezit van een drone:
5 jaar
Welke drones gevlogen:
DJI Phantom 2, Parrot Anafi, DJI Mavic 2 Pro, DJI Mavic Air 2
Met welk doel:
voornamelijk recreatief
Licenties:
geen 

 

Bekijk hier een samenvatting van mijn eerste FPV vlucht nadat ik een aantal uur in de simulator heb doorgebracht.

De simulator die ik heb gebruikt is LiftOff – en heeft me aardig wat euro’s bespaart op het vliegen (en dan met name crashen) in “real life”.

Ik vlieg hier met een Diatone Taycan Cinewhoop, wat een relatief kleine en verhoudingsgewijs zware drone is (zeker met GoPro erop). Dus dat voelde iets anders dan in de simulator, maar verder was het bedienen nagenoeg hetzelfde! 

Aangezien ik kosten wat het kost gekkigheid uit moest halen, heeft de drone tijdens deze vlucht wel wat te verduren gehad ;-). Full send! Zoals ze in FPV land zeggen.

Wat is FPV?

FPV staat voor First Person View. De naam heeft betrekking op de manier waarop de drone wordt gevlogen. De drone beschikt namelijk over een kleine camera die de beelden real-time naar de piloot zendt. De piloot draagt een soort VR- of skibril met een LCD/LED scherm, waarin de beelden van de drone live worden weergegeven.

Zo ziet een FPV piloot dus exact wat de drone ziet – en kan de piloot de FPV drone met grote precisie door kleine ruimtes vliegen. Het gevoel wat de piloten krijgen wordt vaak beschreven als “het gevoel zelf te kunnen vliegen”. En wie heeft daar als kind nou niet van gedroomd?

Waar consumentendrones vaak gebruik maken van uitgebreide software om de drone veilig en stabiel in de lucht te houden, vliegen veel FPV piloten de drone volledig handmatig (acro mode). 

wat is fpv

Veel FPV piloten bouwen hun drone zelf. Dit om ervoor te zorgen dat de drone precies zo vliegt als de piloot zelf voor ogen heeft. Bij consumenten drones van bijvoorbeeld DJI heb je geen keuze. De fabrikant heeft alles vooraf voor je samengesteld met daarbij wél de garantie dat het stabiel werkt. Dat is bij zelfbouw niet altijd het geval ;-).

Daarnaast heeft elke FPV piloot zo bijvoorbeeld zijn eigen voorkeur voor onder andere het motorvermogen, de batterijcapaciteit en stroomsterkte, hoe snel de drone om z’n assen kan draaien, hoe groot de propellers zijn en zelfs hoe “agressief” de knik in het blad van de propellers is. Al deze factoren zijn namelijk van invloed op het vlieggedrag van de drone.

Wat zijn de voordelen van FPV?

 Deze bril maakt het mogelijk om bijvoorbeeld ook binnen te vliegen, op plekken waar je zelf niet/nauwelijks kunt komen.
Onlangs verscheen er bijvoorbeeld een video van een FPV drone in een onderzeeër van de Koninklijke Marine. Dit is een perfect voorbeeld van hoe FPV commercieel ingezet kan worden.
Een dergelijke drone vlucht was (waarschijnlijk) niet gelukt met een consumenten drone, aangezien deze veelal vertrouwen op GPS en omgevingssensoren. Beide gaan in een onderzeeër niet werken.

Maar niet alleen in iets dergelijks als een onderzeeër heeft FPV zin. Ook in grote fabriekshallen of kantoorpanden, brouwerijen, distributiecentra of bouwplaatsen wordt FPV ingezet om een uniek kijkje achter te schermen te kunnen geven.

 Dit betekent ook dat wanneer je de drone per ongeluk te lang ondersteboven vliegt, er geen veiligheidsfunctie intreedt die voorkomt dat de drone zichzelf de grond inboort. Dit maakt het vliegen echter gek genoeg een stuk uitdagender/spannender. Je moet scherp blijven en test elke keer weer de grenzen van je eigen kunnen – en de technische limieten van de drone.

Je kan loopings, rolls en andere gekkigheid uithalen zo lang en vaak als je wilt (of de accu het uithoudt). Bij consumenten drones zijn dit soort acties vaak vanwege de ingebouwde veiligheidssystemen niet mogelijk. De drone doet daar continu zijn best om horizontaal in de lucht te blijven zweven.



Enerzijds is het motorvermogen van FPV drones veelal hoger dan dat van consumenten drones. Anderzijds zijn FPV drones veelal lichter in gewicht dan consumenten drones. Deze combinatie zorgt ervoor dat een FPV drone veel wendbaarder en sneller is dan een fabrieksdrone. 

 

Zo is de topsnelheid van de Mavic 2 Pro volgens DJI 72 km/h. Koop je daarentegen een DRL (Drone Racing League) Racer X, dan vlieg je met snelheden van maximaal 286 km/h(!). Ja echt.

Nu is dat geen snelheid waarmee je doorgaans een FPV drone bestuurt, maar het laat wel zien wat er zoal mogelijk is.

 

Samengevat kun je in veel gevallen je creatieve ei meer kwijt in een FPV drone – waarbij je de volledige controle hebt – dan wanneer je een consumenten drone vliegt waarbij de bewegingsvrijheid door alle softwarematige toeters en bellen wordt beperkt.

 

Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn in FPV-land.

Omdat FPV vliegen relatief lastig is, is het ook een stuk spannender. 
De kans dat je tijdens je eerste vlucht crasht is namelijk 99,99% – en dat moet je simpelweg accepteren.
Echter staat er dus serieus wat op het spel, want ondanks dat een crash vaak goed afloopt en je de drone gewoon weer de lucht in kan sturen, kan het ook gebeuren dat je bepaalde onderdelen op je drone compleet vernietigt. 

Je zal merken dat naar mate ja meer vliegt, je minder crasht en het vliegen eigenlijk ook steeds leuker wordt. Uiteraard helpt het als je ook wat vlieguren in de simulator maakt.

fpv-drone-solderen

Wat zijn de nadelen van FPV?

Het is bijvoorbeeld wel mogelijk om voorgebouwde FPV drones aan te schaffen, maar vaak ontbreekt daar nog een zender (de afstandsbediening), de accu’s, de lader en soms ook de receiver (een specifiek type antenne die je op de drone soldeert, die in verbinding staat met jouw merk zender).

 

Voordat je dit allemaal hebt uitgeplozen ben je al uren – zo niet dagen – verder. En dan heb je nog geen meter gevlogen. Koop je een consumenten drone, dan koop je een compleet pakket en kun je dezelfde dag nog op pad om luchtbeelden te schieten.

Waar een consumenten drone mooi verpakt en ontworpen in de doos zit, is een FPV drone volledig modulair. Je ziet de printplaatjes, draden en sensoren letterlijk zitten. 

Zoals ik bij het vorige punt aangaf is het vaak nodig om zelf nog een receiver aan de drone te solderen. Je moet dus wel redelijk vertrouwd zijn met het solderen, of niet bang zijn om hierin fouten te maken terwijl je het leert. 


Zo is het niet vreemd dat er een keer kortsluiting ontstaat en dat bepaalde onderdelen van de drone doorbranden. Want, zul je altijd zien: heeft PostNL net je langverwachte drone geleverd, fik je vervolgens alle componenten door. Kun je weer terug naar de webshop, onderdelen bestellen en wachten tot deze binnen zijn.

 

Maar omdat het vliegen van de drone an sich ook lastiger is, is de kans op een crash vele malen groter dan wanneer je een consumenten drone vliegt. Mijn advies is dan ook om alvast wat extra onderdelen (propellers, antennes, GoPro mounts) in te slaan. Want ja, je gaat geheid crashen. Dus je kan er maar beter op anticiperen.

Zelfs al heb je jarenlang met andere consumenten drones gevlogen: het vliegen met een FPV drone is zo fundamenteel anders. Later in deze reeks zal ik meer vertellen over hoe je daadwerkelijk start met vliegen. Één van de dingen die ik heb gedaan, is mijn zender gekoppeld aan een simulator op de PC. 

Op deze manier heb ik op een veilige (en bovenal goedkope manier) de nodige vlieguren kunnen maken. En ik ben zó blij dat ik die stap heb genomen, want mijn eerste 50 vluchten waren dramatisch. Dat had me al gauw honderden euro’s gekost aan leergeld (lees: crashes en onderdelen).

 

Maar ook verder in jouw FPV carrière helpt de simulator je bij het ontwikkelen van spiergeheugen. Daarnaast kun je nieuwe acrobatische acties oefenen, of juist je precisie en controle oefenen op één van de vele digitale race tracks (dat is serieus lastige poep!).

Waar de accu van een consumenten drone tegenwoordig al gauw 30 minuten meegaat, gaat een accu van een FPV drone vaak maar 4 minuten mee.
Dat gezegd hebbende, heb je zelf veel invloed op de duur van je vlucht. Zo kun je zelf kiezen welke accu (aantal cellen/capaciteit/efficiëntie) je op de drone monteert. Des te meer capaciteit, des de langer de drone in theorie kan vliegen. Echter betekent meer capaciteit ook dat de accu zwaarder en de drone logger wordt. Hierdoor moet de drone meer moeite doen om in de lucht te blijven. Dit heeft uiteraard weer een negatief effect op de totale vliegtijd.
Je moet dus eigenlijk op zoek naar jouw “sweet spot” tussen capaciteit en gewicht. 

 

Daarnaast spelen ook andere factoren mee bij het bepalen van de actieradius, zoals het motorvermogen, het aantal cellen van de accu en het formaat en type propellers. 

 

Ik zelf vlieg meestal met relatief kleine 1300mAh accu’s met 4 cellen (4S) of 6 cellen (6S). Hier heb ik er meerdere van, dus ik wissel dan regelmatig van accu. Ik vind de wendbaarheid persoonlijk belangrijker dan de actieradius.

Inmiddels zijn er ook erg efficiënte LR (Long Range) FPV drones gebouwd met GPS en hoogwaardige receivers voor lange afstanden. 30 minuten vliegtijd blijft vooralsnog wel erg uitzonderlijk.

 Alle camerabewegingen moeten met de drone zelf worden gedaan. Je hebt dus geen losse gimbal die onder de drone hangt, waarmee je het onderwerp kunt kaderen. Je hebt tijdens de vlucht ook geen mogelijkheid om de instellingen van de camera (shutter/iso/witbalans/etc.) te wijzigen.
Je stelt jouw actioncam in, bevestigt ‘m op de drone en that’s it. 

 

Voor mij persoonlijk is dit de grootste beperkende factor van FPV. Het is als beeldmaker namelijk wel fijn wanneer je een drone even kan laten hangen (gaat toch automatisch) – en je je kunt focussen op het kader en de beeldinstellingen. Je maakt vervolgens wat foto’s of een video en weet op deze manier zeker dat het plaatje klopt.

Bij FPV ben je volledig aan de goden overgeleverd. Oké, ik chargeer nu een beetje. Echter voelt het soms wel zo. Je moet er kort gezegd gewoon voor zorgen dat je je actioncam voorafgaand aan de vlucht goed instelt – en dat je de record knop goed hebt ingedrukt.

Ik zou FPV daarom niet zozeer als een vervanging van een consumenten drone zien, maar eerder als een toevoeging op.

Hoe start je met FPV?

In het volgende artikel vertel ik je hoe jij het vliegen zo snel mogelijk onder de knie krijgt. Daarnaast leg ik uit wat je allemaal nodig hebt om jouw eerste échte FPV dronevlucht uit te voeren.

Klik onder dit artikel op de thumbnail om naar het betreffende artikel te gaan.

Account van CRWLST.nl. Voor vragen en/of opmerkingen: mail naar info@crwlst.nl. We reageren doorgaan binnen één werkdag op jouw vraag, verzoek of suggestie.

0 comments

Leave A Reply

Wie is online

Op dit moment zijn er geen leden online